VISIONS OF THE FUTURE
Visions of the Future: Iberian Visual Culture After Democracy 1974 – 1998
We invite you to participate in the conference of the ‘Visions of the Future’, co-organised by Universidade Lusófona and MUDE - Museu do Design, with the support of Lisbon City Council, on 30 and 31 January 2025.
‘Visions of the Future’ is a collaborative research project that delves into the role of visual communication in the unique political landscape of the Iberian Peninsula (and other territories in Spain and Portugal) during its transition to democracy at the end of the 20th century. The aim of the conference is to explore methodologies that contribute to an interpretation of the emergence of archives in design, going beyond the historicist and sequential perspective and opening them up to transition. Through the study of visual culture and graphic design, this conference seeks to shed light on the diverse and vibrant legacy of cultural heritage in the Iberian Peninsula, contributing to a deeper understanding of this crucial historical and cultural period in Southern Europe.
More information at:
visionsofthefutureconference.com
Graphic design by
Leonor Bettencourt [DELLI student]
Visions of the Future: Cultura Visual Ibérica Depois da Democracia 1974 – 1998
Convidamos a participar na conferência “Visões do Futuro”, co-organizada pela Universidade Lusófona e pelo MUDE - Museu do Design, com o apoio da Câmara Municipal de Lisboa, nos dias 30 e 31 de Janeiro de 2025.
“Visions do Futuro” é um projeto de investigação colaborativa que indaga o papel da comunicação visual na paisagem política única da Península Ibérica (e outros territórios em Espanha e Portugal) durante a sua transição para a democracia no final do século XX. O objetivo da conferência é explorar metodologias que contribuam para uma interpretação da emergência dos arquivos em design, indo além da perspetiva historicista e sequencial, abrindo-os à transição. Através do estudo da cultura visual e do design gráfico, esta conferência procura lançar luz sobre o legado diversificado e vibrante do património cultural na Península Ibérica, contribuindo para uma compreensão mais profunda deste período histórico e cultural crucial no sul da Europa.
Mais informações em:
https://visionsofthefutureconference.com/
Identidade gráfica
Leonor Bettencourt [Delli student]
KEYNOTES
Germán Labrador
Germán Labrador Méndez is a Distinguished Professor (ATRAE) of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid, attached to the Instituto de Lengua, Literatura y Antropología del Centro de Ciencias Sociales y Humanas de Madrid (CCSH-CSIC). He has been Professor at Princeton University until 2024 and Director of Public Activities at the Reina Sofia Museum in Madrid (2021-2023). He is currently developing a research project on the relationships between culture and democracy in Spain (1868-2024). He has just curated the exhibition Esperpento. Popular art and aesthetic revolution (MNCARS, 2024). His publications include Culpables por la Literatura. Counterculture and political imagination in the Spanish transition (Akal, 2017).
/
Germán Labrador Méndez é Professor Emérito (ATRAE) do Conselho Superior de Investigações Científicas de Madrid, ligado ao Instituto de Língua, Literatura e Antropologia do Centro de Ciências Sociais e Humanas de Madrid (CCSH-CSIC). Foi Professor na Universidade de Princeton até 2024 e Diretor de Atividades Públicas no Museu Reina Sofia de Madrid (2021-2023). Atualmente desenvolve um projeto de investigação sobre as relações entre cultura e democracia em Espanha (1868-2024). Acabou de ser o curador da exposição Esperpento. Arte popular e revolução estética (MNCARS, 2024). As suas publicações incluem Guilty for Literature. Contracultura e imaginação política na transição espanhola (Akal, 2017).
Wustavo Quiroga
Wustavo Quiroga is a designer specialized in curatorship, research and strategic management. He has promoted heritage institutions with archives and collections of art, design and architecture in Argentina, was a member of the Ibero-American Design Biennial, and is currently a member of the "Iberoamérica Diseña" Association. He was founding president and director for 10 years of the IDA Foundation, where he generated the largest design collection in your country. He is co-director of Satsch Gallery, the country's first collectible design space with historical and contemporary representations. He is currently a member of the Advisory Board of the exhibition “Crafting modernity, design in Latin America” at the MoMA in New York He has published numerous books on design, being recognized internationally for his contribution to unpublished topics and the appreciation of South American design.
/
Wustavo Quiroga é um designer especializado em curadoria, investigação e gestão estratégica. Promoveu instituições patrimoniais com arquivos e colecções de arte, design e arquitetura na Argentina, foi membro da Bienal Ibero-Americana de Design e é atualmente membro da Associação “Iberoamérica Diseña”. Foi presidente fundador e diretor durante 10 anos da Fundação IDA, onde gerou a maior coleção de design do seu país. É co-diretor da Galeria Satsch, o primeiro espaço de design colecionável do país com representações históricas e contemporâneas. Atualmente é membro do Conselho Consultivo da exposição “Crafting modernity, design in Latin America” no MoMA em Nova Iorque. Publicou inúmeros livros sobre design, sendo reconhecido internacionalmente por sua contribuição a temas inéditos e à valorização do design sul-americano.
Catarina Simão
Catarina Simão is a visual artist and researcher. For more than 15 years, she has lived and worked between Mozambique and Europe. Strongly influenced by the narratives of history and the notion of the archive, Simão has focused on recovering iconographic and documentary sources of contemporary Mozambican history from the southern region. Through her research for Liberation and Independence of Mozambique, she has created films and installations such as These Are the Weapons (2012), Mueda 79 (2013) and Ntimbe Caetano (2016). Her work includes restoring and digitising films at risk of disappearing. She has exhibited internationally at venues such as the Serralves Museum, Reina Sofía, the New Museum and at the Istanbul and Quebec Biennials. In Mozambique, she collaborates with institutions, universities and civil associations and, since 2020, she has been involved in the “Lutar Por Cabo Delgado” project. In Portugal, she is currently working on Sala Colonial with the Lamego Museum and the Escola Secundária de Latino Coelho, where she problematizes a colonial school archive from the Estado Novo era.
/
Catarina Simão é artista visual e investigadora. Durante mais de 15 anos, viveu e trabalhou entre Moçambique e a Europa. Fortemente influenciada pelas narrativas da história e pela noção de Arquivo, Simão tem-se debruçado sobre a recuperação de fontes iconográficas e documentais da história contemporânea de Moçambique, a partir da região austral. Através da sua pesquisa sobre a Luta de Libertação e Independência de Moçambique, criou filmes e instalações como These Are the Weapons (2012), Mueda 79 (2013) e Ntimbe Caetano (2016). O seu trabalho inclui o restauro e a digitalização de filmes em risco de desaparecimento. Expõe internacionalmente em espaços como o Museu de Serralves, Reina Sofía, New Museum e nas Bienais de Istambul e do Quebeque. Em Moçambique, colabora com instituições, universidades e associações civis e, desde 2020, está envolvida no projeto “Lutar Por Cabo Delgado”. Atualmente, em Portugal, está a trabalhar na Sala Colonial com o Museu de Lamego e a Escola Secundária de Latino Coelho, onde problematiza um arquivo escolar colonial da época do Estado Novo.
We invite you to participate in the conference of the ‘Visions of the Future’, co-organised by Universidade Lusófona and MUDE - Museu do Design, with the support of Lisbon City Council, on 30 and 31 January 2025.
‘Visions of the Future’ is a collaborative research project that delves into the role of visual communication in the unique political landscape of the Iberian Peninsula (and other territories in Spain and Portugal) during its transition to democracy at the end of the 20th century. The aim of the conference is to explore methodologies that contribute to an interpretation of the emergence of archives in design, going beyond the historicist and sequential perspective and opening them up to transition. Through the study of visual culture and graphic design, this conference seeks to shed light on the diverse and vibrant legacy of cultural heritage in the Iberian Peninsula, contributing to a deeper understanding of this crucial historical and cultural period in Southern Europe.
More information at:
visionsofthefutureconference.com
Graphic design by
Leonor Bettencourt [DELLI student]
Visions of the Future: Cultura Visual Ibérica Depois da Democracia 1974 – 1998
Convidamos a participar na conferência “Visões do Futuro”, co-organizada pela Universidade Lusófona e pelo MUDE - Museu do Design, com o apoio da Câmara Municipal de Lisboa, nos dias 30 e 31 de Janeiro de 2025.
“Visions do Futuro” é um projeto de investigação colaborativa que indaga o papel da comunicação visual na paisagem política única da Península Ibérica (e outros territórios em Espanha e Portugal) durante a sua transição para a democracia no final do século XX. O objetivo da conferência é explorar metodologias que contribuam para uma interpretação da emergência dos arquivos em design, indo além da perspetiva historicista e sequencial, abrindo-os à transição. Através do estudo da cultura visual e do design gráfico, esta conferência procura lançar luz sobre o legado diversificado e vibrante do património cultural na Península Ibérica, contribuindo para uma compreensão mais profunda deste período histórico e cultural crucial no sul da Europa.
Mais informações em:
https://visionsofthefutureconference.com/
Identidade gráfica
Leonor Bettencourt [Delli student]
KEYNOTES
Germán Labrador
Germán Labrador Méndez is a Distinguished Professor (ATRAE) of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas de Madrid, attached to the Instituto de Lengua, Literatura y Antropología del Centro de Ciencias Sociales y Humanas de Madrid (CCSH-CSIC). He has been Professor at Princeton University until 2024 and Director of Public Activities at the Reina Sofia Museum in Madrid (2021-2023). He is currently developing a research project on the relationships between culture and democracy in Spain (1868-2024). He has just curated the exhibition Esperpento. Popular art and aesthetic revolution (MNCARS, 2024). His publications include Culpables por la Literatura. Counterculture and political imagination in the Spanish transition (Akal, 2017).
/
Germán Labrador Méndez é Professor Emérito (ATRAE) do Conselho Superior de Investigações Científicas de Madrid, ligado ao Instituto de Língua, Literatura e Antropologia do Centro de Ciências Sociais e Humanas de Madrid (CCSH-CSIC). Foi Professor na Universidade de Princeton até 2024 e Diretor de Atividades Públicas no Museu Reina Sofia de Madrid (2021-2023). Atualmente desenvolve um projeto de investigação sobre as relações entre cultura e democracia em Espanha (1868-2024). Acabou de ser o curador da exposição Esperpento. Arte popular e revolução estética (MNCARS, 2024). As suas publicações incluem Guilty for Literature. Contracultura e imaginação política na transição espanhola (Akal, 2017).
Wustavo Quiroga
Wustavo Quiroga is a designer specialized in curatorship, research and strategic management. He has promoted heritage institutions with archives and collections of art, design and architecture in Argentina, was a member of the Ibero-American Design Biennial, and is currently a member of the "Iberoamérica Diseña" Association. He was founding president and director for 10 years of the IDA Foundation, where he generated the largest design collection in your country. He is co-director of Satsch Gallery, the country's first collectible design space with historical and contemporary representations. He is currently a member of the Advisory Board of the exhibition “Crafting modernity, design in Latin America” at the MoMA in New York He has published numerous books on design, being recognized internationally for his contribution to unpublished topics and the appreciation of South American design.
/
Wustavo Quiroga é um designer especializado em curadoria, investigação e gestão estratégica. Promoveu instituições patrimoniais com arquivos e colecções de arte, design e arquitetura na Argentina, foi membro da Bienal Ibero-Americana de Design e é atualmente membro da Associação “Iberoamérica Diseña”. Foi presidente fundador e diretor durante 10 anos da Fundação IDA, onde gerou a maior coleção de design do seu país. É co-diretor da Galeria Satsch, o primeiro espaço de design colecionável do país com representações históricas e contemporâneas. Atualmente é membro do Conselho Consultivo da exposição “Crafting modernity, design in Latin America” no MoMA em Nova Iorque. Publicou inúmeros livros sobre design, sendo reconhecido internacionalmente por sua contribuição a temas inéditos e à valorização do design sul-americano.
Catarina Simão
Catarina Simão is a visual artist and researcher. For more than 15 years, she has lived and worked between Mozambique and Europe. Strongly influenced by the narratives of history and the notion of the archive, Simão has focused on recovering iconographic and documentary sources of contemporary Mozambican history from the southern region. Through her research for Liberation and Independence of Mozambique, she has created films and installations such as These Are the Weapons (2012), Mueda 79 (2013) and Ntimbe Caetano (2016). Her work includes restoring and digitising films at risk of disappearing. She has exhibited internationally at venues such as the Serralves Museum, Reina Sofía, the New Museum and at the Istanbul and Quebec Biennials. In Mozambique, she collaborates with institutions, universities and civil associations and, since 2020, she has been involved in the “Lutar Por Cabo Delgado” project. In Portugal, she is currently working on Sala Colonial with the Lamego Museum and the Escola Secundária de Latino Coelho, where she problematizes a colonial school archive from the Estado Novo era.
/
Catarina Simão é artista visual e investigadora. Durante mais de 15 anos, viveu e trabalhou entre Moçambique e a Europa. Fortemente influenciada pelas narrativas da história e pela noção de Arquivo, Simão tem-se debruçado sobre a recuperação de fontes iconográficas e documentais da história contemporânea de Moçambique, a partir da região austral. Através da sua pesquisa sobre a Luta de Libertação e Independência de Moçambique, criou filmes e instalações como These Are the Weapons (2012), Mueda 79 (2013) e Ntimbe Caetano (2016). O seu trabalho inclui o restauro e a digitalização de filmes em risco de desaparecimento. Expõe internacionalmente em espaços como o Museu de Serralves, Reina Sofía, New Museum e nas Bienais de Istambul e do Quebeque. Em Moçambique, colabora com instituições, universidades e associações civis e, desde 2020, está envolvida no projeto “Lutar Por Cabo Delgado”. Atualmente, em Portugal, está a trabalhar na Sala Colonial com o Museu de Lamego e a Escola Secundária de Latino Coelho, onde problematiza um arquivo escolar colonial da época do Estado Novo.